strona główna  > Apollonia
wybierz miasto:
B D G K Ł O P S T W Z KONKURSY
   »

W czerwcowym „Arteonie”: Wojciech Delikta przygląda się założeniom modowej wystawy „Camp: Notes on Fashion” w Metropolitan Museum w Costume Institute, a Aleksandra Kargul omawia wystawę „Art & Porn”, odbywającą się w ARoS Aarhus Kunstmuseum. Ponadto w najnowszym wydaniu sylwetkę Oskara Kokoschki przybliża Karolina Greś z okazji wystawy „Oskar Kokoschka. Expressionist, Migrant, European” w wiedeńskim Leopold Museum. Karolina Staszak z kolei komentuje niedawne skandale wokół pracy Natalii LL i akcji Elżbiety Podleśnej. W najnowszym „Arteonie” także relacja Joanny M. Sosnowskiej z tegorocznego Biennale w Wenecji. W czerwcowym „Arteonie” także: Kamila Leśniak omawia młodą polską współczesną fotografię, natomiast wystawę „«Polska» na eksport” w warszawskiej Zachęcie recenzuje Zofia Jabłonowska-Ratajska. Pokaz „Czarno na białym. 200 lat rysunku w krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych” komentuje Kajetan Giziński, a w rubryce „Sztuka młodych” Marcin Krajewski prezentuje malarstwo Natalii Szynal. Agnieszka Salamon-Radecka przedstawia w dziale „Dossier” plastyczną twórczość Jerzego Skolimowskiego. Tomasz Biłka OP z kolei omawia projekt „Anima mea”. W najnowszym „Arteonie” także inne artykuły, aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Camp. Notes on Fashion” w Metropolitan Museum of Art w Nowym Jorku (9.05-8.09.2019), fot. BFA.com/Zach Hilty, mat. pras. Metropolitan Museum of Art

Redakcja „ARTeonu” została zaproszona do współpracy ze Stowarzyszeniem Apollonia, które realizuje program „Europejskie wymiany artystyczne z krajami Europy Centralnej i Wschodniej”, i działa przy Radzie Europy w Strasburgu jako platforma dla wymiany artystycznej, spotkań i konfrontacji (o Stowarzyszeniu Apollonia pisaliśmy we wrześniowym numerze „ARTeonu”).

W grudniu 2001 r. Dom Wydawniczy „Kruszona” wydał numer specjalny „ARTeonu” z materiałami przygotowanymi przez Stowarzyszenie Apollonia, którego statutowym celem jest integracja europejskich artystów. Na stronach Apollonii znajdą się m.in. dyskusja na temat organizacji i sensu istnienia takiego przedsięwzięcia artystycznego, jakim jest biennale, toczona przez artystów, kuratorów, koordynatorów artystycznych, komisarzy narodowych pawilonów na biennale w różnych miastach (Istambule, Cetinje i Tiranie), a także wywiad z Davidem Mardellem, dyrektorem działu kultury przy Radzie Europy w Strasburgu, o finansowaniu sztuki przez Radę Europy, rozmowa z Jaroslavą Boubnową, kuratorką przyszłorocznej wystawy Manifesta 4. „ARTeon” na swych stronach pokazał polską sztukę współczesną, wykorzystał tę wspaniałą okazję do promocji naszych artystów i dorobku kulturalnego naszego kraju. Pokazaliśmy najważniejsze polskie instytucje artystyczne, np. Zachętę (rozmowa z Agnieszką Morawińską, o planach i sytuacji tej galerii) czy Muzeum Sztuki w Łodzi. Pokazaliśmy bogactwo postaw artystycznych - od klasyki polskiej awangardy po najmłodszych artystów, a także różnorodność form wypowiedzi - od klasycznego malarstwa i rzeźby, poprzez instalacje i performance, po media elektroniczne. Połowa nakładu tego specjalnego wydania magazynu o sztuce „ARTeon” była bezpłatnie rozprowadzana w głównych instytucjach kulturalnych w 25 krajach Europy, partnerujących Stowarzyszeniu Apollonia, w ambasadach, centrach sztuki współczesnej, muzeach, uniwersytetach, galeriach m.in. takich państw, jak Austria, Francja, Wielka Brytania, Norwegia, Niemcy, Włochy, ale także Grecja, Turcja, Cypr, Chorwacja, Węgry, Macedonia, Słowenia, Ukraina czy Rosja. Ten numer „ARTeonu” trafił również do krytyków i historyków sztuki, kuratorów imprez artystycznych oraz artystów.