strona główna  > Grand Front
wybierz miasto:
B C G J K Ł O P R S T W Z KONKURSY

Białystok
Centrum im. Ludwika Zamenhofa
Dyplomy AFiP
09.08.2019 - 25.08.2019

Odkąd w 1976 roku, za sprawą Bernharda Bechera oficjalnie utworzona została pierwsza akademicka pracownia fotografii w Europie, zmienił się całkowicie stosunek do tego medium pod względem twórczym i recepcyjnym. Wtedy również rozpoczyna się proces przyjmowania fotografii jako samodzielnej dziedziny w obszarze sztuki, który zakończony zostaje spektakularnym sukcesem i wejściem fotografii do obiegu galerii oraz muzeów. Tak zwana „szkoła düsseldorfska” stworzyła nowy typ narracyjny wypowiedzi artystycznej, opierający się o serie zdjęć. Wybór obiektu i środki wyrazu zostały tym samym sprowadzone do drugiego planu, na pierwszym natomiast pojawiła się jasna koncepcja artysty zajmującego się jednym tematem, który autor rozważa szczegółowo jak naukowiec, prowadząc dociekliwe badania. Pojedyncze dzieło traci znaczenie, ważna staje się strategia artystyczna.
Studenci Akademii Fotografii i Przedsiębiorczości idąc tym tropem, tworzą swoje cykle dyplomowe, głęboko analizując rozpatrywane przez siebie problemy. Podstawą ich działania jest wielomiesięczny researching, finalnie zwizualizowany w postaci obrazów, nagrań czy dokumentacji.
W odwołaniu do konceptualnej postawy artystycznej oraz doświadczeń performance’u lat siedemdziesiątych XX w., Diana Bagińska w pracy zatytułowanej 17 godzin 10 minut (3:55–21:05) podjęła próbę odnalezienia własnego „ja”. Stojąc nieruchomo przed obiektywem kamery wielkoformatowej przez ponad 17 godzin, stworzyła sytuację artystyczną, której przedmiotem i podmiotem jest obecność artysty w określonym kontekście czasu, przestrzeni i własnych ograniczeń. Stała się zarówno twórcą, jak i materią sztuki.
Bartosz Wojtan, powracając do osiągnięć neoawangardy, zakotwicza swoją wypowiedź Lumine w świetle, które jest bezwzględną składową medium fotografii, ale również życia i metafizyki. Stara się je zrozumieć i zbadać jego fizyczne, kulturowe oraz duchowe znaczenie.
„Obrazy malowane Słońcem. Plasterki wycięte z czasoprzestrzeni. Obserwacje niedostrzegalnego. Kosmos uwięziony w puszce. Dzień, tydzień, miesiąc, kwartał, pół roku, rok. Nieubłagalny upływ czasu zaklęty w papierze” – te krótkie zdania definiują solarigrafię, metodę zapisu drogi słońca bezpośrednio na czarno–białym papierze fotograficznym, umieszczanym najczęściej w aparacie otworkowym. Bartłomiej Tobiasz wykorzystał tę procedurę, aby zobrazować cyklem Czwarty wymiar kruchość ludzkiego życia wobec bezmiaru Kosmosu.
Namysł nad sensem istnienia oraz przemijalność czasu przenikają emocjonalną oraz rzeczywistą podróż Moniki Daniłowicz po miejscach, które ukształtowały jej ogląd świata, miejscach, które niegdyś przemierzała matka artystki. Swoiste Genius Loci, poddane na obrazach entropii, staje się pretekstem do tytułowej Drogi w głąb siebie. Drogi, którą autorka dedykuje swojej zmarłej matce.
Aura i ślad są tematem zestawu Katarzyny Charkiewicz, która poszukuje stref szczególnie obdarzonych pozazmysłowym uduchowieniem przestrzeni, wywołujących tęsknotę i chęć pozostania.
Silne poczucie przynależności do natury i miejsca, w którym urodził się Michał Kłusewicz, autor serii Nymphs, stało się bodźcem do skonstruowania opowieści sięgającej po motywy mitologii słowiańskiej. Opowieść, która powstała w miejscach kultu jest może prawdziwym, a może tylko zasłyszanym podaniem o młodych kobietach, które tuż przed zamążpójściem zmarły w tragicznych okolicznościach.
Łukasz Matel za tytuł pracy dyplomowej obiera cytat George’a Santayany Kto nie pamięta historii, skazany jest na jej ponowne przeżycie, przedstawiając odbiorcy obrazy wykonane przy pomocy długich czasów naświetlania, w obrębie obozu Auschwitz-Birkenau.
Alicja Wysocka Principio ad finem oraz Emilia Piotrowska Dziewczyna w ciemności poprzez swoje cykle próbują wniknąć w naturę ludzką i ją opisać. Natomiast metodę dokumentacyjną do swoich wypowiedzi powołują Paweł Balejko Kolej na Polskę, Martyna Radziszewska Mistrzowie w swoim fachu, Ewelina Szuwarowska Obecność  oraz Andrzej Zankiewicz Pamiętam to jak przez sen.

Grzegorz Jarmocewicz, kurator wystawy

[zwiń]

   »

W sierpniowym „Arteonie” o Helene Schjerfbeck, malarce uchodzącej za ikonę fińskiego symbolizmu, w kontekście wystawy w Royal Academy of Arts w Londynie pisze Karolina Greś. Wojciech Delikta przybliża tekstylną i zarazem kobiecą mikrohistorię Bauhausu z okazji pokazów w Textiel Museum w Tilburgu oraz Art Institute w Chicago. Wojciech Skibicki z kolei przygląda się V Piotrkowskiemu Biennale Sztuk, a Karolina Staszak w rubryce „Czytanie sztuki” omawia prezentowaną w Muzeum Śląskim w Katowicach instalację „Jestem” Teresy Murak. W najnowszym „Arteonie” także Kajetan Giziński komentuje Triennale Rysunku Wrocław 2019, a Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje prezentację sztuki Heleny Berlewi w Galerii Sztuki w Legnicy. Z Joanną M. Sosnowską, autorką książki „Polacy na Biennale Sztuki w Wenecji 1895-1999”, rozmawia Marek Maksymczak. Aleksandra Kargul rekomenduje sztukę Magdy Hueckel, w rubryce „Sztuka młodych” dyplom Antoniny Kieliszewskiej przedstawia Maria Roszyk, a w dziale „Filmowo” o bohaterce filmu Jacka Borcucha, artystce Marii Linde, pisze Zbigniew J. Mańkowski. Alicja Wilczak kontynuuje w rubryce „Zapojektowane” opowieść o współczesnej polskiej biżuterii artystycznej – tym razem omawia projekt „Moim zdaniem”. W najnowszym „Arteonie” także inne aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Helene Schjerfbeck, „Self-portrait, Black Background”, 1915, oil on canvas, 45.5 x 36 cm, Herman and Elisabeth Hallonblad Collection, Finnish National Gallery / Ateneum Art Museum; fot. Yehia Eweis

Art Front dla streetartowej okładki „Arteonu”

Okładka lipcowego wydania „Arteonu” z 2011 roku otrzymała I nagrodęArt Front – w konkursie na prasową okładkę roku GrandFront 2011, w kategorii pism hobbystycznych. Do jubileuszowej, dziesiątej edycji konkursu organizowanego przez Izbę Wydawców Prasy zgłoszono 472 prace, w tym w kategorii pisma hobbystyczne aż 85. Okładki konkursowe oceniało i laureatów wyłoniło 30-osobowe jury, w którym zasiadają uznani twórcy grafiki prasowej – dyrektorzy artystyczni, wykładowcy uczelni plastycznych, fotograficy oraz wydawcy. Zgodnie z założeniami i regulaminem konkursu, przy ocenie zgłoszonych prac jury kierowało się „spójnością przekazu wizualnego i merytorycznego, poziomem realizacji graficznej oraz zgodnością stylistyczną z charakterem tytułu”.

Doceniona przez jurorów konkursu GrandFront 2011 okładka „Arteonu” przedstawia fragment muralu, wykonanego przez Remeda w Poznaniu, na ścianie budynku przy ul. Taczaka 11, w trakcie Festiwalu Murali „Outer Spaces” w maju 2011 roku. Autorką projektu zwycięskiej okładki jest Zofia Komorowska, dyrektor artystyczna Domu Wydawniczego „Kruszona”, natomiast zdjęcie, które zostało wykorzystane na okładce, wykonał Maciej Męczyński.


Dwie okładki „Arteonu” nagrodzone w konkursie na prasową okładkę roku GrandFront 2010

Okładka 12. numeru „Arteonu z 2010 roku otrzymała drugą nagrodę w Konkursie Izby Wydawców Prasy na Prasową Okładkę Roku GrandFront 2010 w kategorii pism hobbystycznych. Trzecią nagrodą w tej samej kategorii uhonorowano natomiast okładkę listopadowego, 11. numeru „Arteonu” z 2010 roku. Do konkursu w kategorii pism hobbystycznych zostały zgłoszone 52 prace (na 319 ogółem w 13 kategoriach głównych). Laureatów konkursu wyłoniło 30-osobowe jury, w skład którego weszli dyrektorzy artystyczni, wykładowcy uczelni plastycznych, fotograficy oraz wydawcy. Dokonując oceny, jury, zgodnie z założeniami regulaminu, jak co roku kierowało się spójnością przekazu wizualnego i merytorycznego, poziomem realizacji graficznej, zgodnością stylistyczną z charakterem tytułu.Konkurs Izby Wydawców Prasy na Prasową Okładkę Roku GrandFront jest realizowany pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W tym roku nagrody przyznano już po raz dziewiąty. Także w poprzednich edycjach konkursu GrandFront okładki „Arteonu” docierały do finału, otrzymując wyróżnienia i nagrody.Okładki „Arteonu” nagradzane w konkursie GrandFront przedstawiają, zgodnie z przyjętą koncepcją i rozpoznawalną stylistyką, twórczo wykorzystane dzieła wybranych przez redakcję artystów, fragmenty prac, czasem wręcz nierozpoznawalne lub konotujące treści diametralnie inne niż ich całość. Na reprodukcjach nie tylko widać indywidualny ślad twórcy (ślad pędzla, dłuta, gest), ale i materialny nośnik przekazu (strukturę farby, siatkę monitora, sploty tkaniny, ziarno fotograficzne). W konkursie GrandFront 2010 na nagrodzonych okładkach znalazły się: detal pracy Jake’a i Dinosa Chapmanów „I felt isecure II” z 2008 roku, pokazywanej na wystawie w Galerii Rondo Sztuki w Katowicach na przełomie 2010 i 2011 roku („Arteon” 12/2010), oraz fragment pracy „3 strzelby z przypinkami / 3 fusils badges” z 2007 roku Anette Messager, pokazywanej na wystawie w Zachęcie Narodowej Galerii Sztuki w Warszawie (kolekcja Anette Messager, fot. Marc Domage) od września do listopada 2010 roku („Arteon” 11/2010).


Nagroda w konkursie GrandFront 2009 dla „Arteonu”

Okładka 6. numeru „Arteonu” z 2009 roku otrzymała drugą nagrodę w Konkursie Izby Wydawców Prasy na Prasową Okładkę Roku GrandFront 2009 w kategorii pism hobbystycznych. Autorem okładkowego zdjęcia jest Andrzej Dragan. Dokonując oceny, jury złożone z 29 osób (uznani twórcy grafiki prasowej: dyrektorzy artystyczni, wykładowcy uczelni plastycznych, fotograficy oraz wydawcy), zgodnie z założeniami regulaminu, kierowało się spójnością przekazu wizualnego i merytorycznego, poziomem realizacji graficznej, zgodnością stylistyczną z charakterem tytułu.

Konkurs Izby Wydawców Prasy na Prasową Okładkę Roku GrandFront jest realizowany pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W tym roku nagrody przyznano już po raz ósmy. W edycjach GrandFront 2003, 2004, 2005 i 2006 okładki „Arteonu” docierały do finału, otrzymując wyróżnienia, a także I nagrodę (w roku 2003), a w 2007 roku wyróżnienie (5/2007) i Złoty Medal (za okładkę numeru 3/2007).

Okładki zakwalifikowane do finału konkursu GrandFront 2009 można było oglądać do 30 maja na wystawie w Zamku Królewskim w Warszawie. Będą one prezentowane także w wybranych salonach sieci empik w całej Polsce.

GrandFront 2007

Okładka 3. numeru „Arteonu” z 2007 roku otrzymała złoty medal w Konkursie Izby Wydawców Prasy na Prasową Okładkę Roku GrandFront 2007 w kategorii pism hobbystycznych. Do finałowej szóstki jury złożone z 29 osób (uznani twórcy grafiki prasowej: dyrektorzy artystyczni, wykładowcy uczelni plastycznych, fotograficy oraz wydawcy) zakwalifikowało także okładkę numeru 5., która otrzymała wyróżnienie.

Do konkursu w kategorii pism hobbystycznych zostało zgłoszonych 101 prac (na 375 prac ogółem we wszystkich ośmiu kategoriach). W ścisłym finale znalazły się aż dwie nasze okładki, a jedna z nich zdobyła złoty medal, wyprzedzając okładki takich czasopism, jak „Fotografia”, „Film” czy „Podróże”. Dokonując oceny, jury, zgodnie z założeniami regulaminu, kierowało się spójnością przekazu wizualnego i merytorycznego, poziomem realizacji graficznej, zgodnością stylistyczną z charakterem tytułu.

Konkurs Izby Wydawców Prasy na Prasową Okładkę Roku GrandFront jest realizowany pod patronatem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W tym roku nagrody przyznano już po raz szósty. W edycjach GrandFront 2003, 2004, 2005 i 2006 okładki „Arteonu” docierały do finału, otrzymując wyróżnienia, a nawet I nagrodę (w roku 2003).

Okładka nagrodzona w tegorocznym konkursie GrandFront 2007 przedstawia fragment pracy Leona Tarasewicza, prezentowanej na wystawie „Malarstwo bez granic/Grenzenlose Malerei” w Kunsthalle St. Annen w Lubece w 2007 roku. Zgodnie z przyjętą w „Arteonie” koncepcją i rozpoznawalną stylistyką, okładka każdego wydania pisma jest twórczym wykorzystaniem dzieła wybranego przez redakcję artysty, pokazywany jest fragment pracy, czasem wręcz nierozpoznawalny lub konotujący treści diametralnie inne niż całość pracy. Na reprodukcji nie tylko widać indywidualny ślad twórcy (ślad pędzla, dłuta, gest), ale i materialny nośnik przekazu (strukturę farby, siatkę monitora, sploty tkaniny, ziarno fotograficzne).

Okładki zakwalifikowane do finału konkursu GrandFront 2007 można zobaczyć na wystawie w Zamku Królewskim w Warszawie (25-30 kwietnia), a następnie w salonach sieci empik w całej Polsce:

5-16 maja empik Galeria, Rzeszów, ul. Płk. Leopolda Lisa-Kuli 19

19-30 maja empik Silesia, Katowice, ul. Chorzowska 107

2-13 czerwca empik Manufaktura, Łódź, ul. Karskiego 5

16-28 czerwca empik, Bydgoszcz, ul. Gdańska 15

30 czerwca-11 lipca empik Megastore, Wrocław, Rynek 50

13-26 lipca empik Megastore, Poznań, ul. Ratajczaka 44

28 lipca-8 sierpnia empik Galaxy, Szczecin, Al. Wyzwolenia 18/20

GrandFront 2006

W konkursie Izby Wydawców Prasy na prasową okładkę roku GrandFront 2006 wyróżnienie otrzymała okładka grudniowego wydania "ARTeonu" z 2006 roku. Wśród czasopism 25-osobowe jury oceniało 268 zgłoszonych okładek. "ARTeon" nagrodzono wyróżnieniem w najliczniej reprezentowanej kategorii pism hobbystycznych (95 zgłoszeń). Jury, w którym zasiadają uznani twórcy grafiki prasowej: dyrektorzy artystyczni, wykładowcy uczelni plastycznych, fotograficy oraz, po raz pierwszy w tym roku, wydawcy, zgodnie z regulaminem, kierowało się przede wszystkim takimi kryteriami, jak "spójność przekazu wizualnego i merytorycznego, poziom realizacji graficznej, zgodność stylistyczna z charakterem tytułu czy też wartość handlowa okładki lub strony tytułowej jako >opakowania< tytułu prasowego". Zgodnie z założeniami organizatorów konkursu, jest on "miejscem konfrontowania osiągnięć grafiki prasowej oraz wyróżnienia prac najbardziej twórczych, pomysłowych i profesjonalnych". Ma za zadanie promować najlepsze rozwiązania związane z redagowaniem graficznym prasy i jednocześnie ukazywać poziom rozwiązań edytorskich.

Autorem instalacji, której fragment został pokazany na okładce magazynu o sztuce "ARTeon" nr 12 z 2006 roku, jest słoweński artysta Matej Andraž Vogrinčič. Praca została zaprezentowana podczas Liverpool Biennial 2006, a zdjęcie pochodzi z materiałów prasowych tej imprezy. Matej Andraž Vogrinčič urodził się w 1970 roku w Lublanie. Zwrócił na siebie uwagę jako "krawiec dla domów". Wykorzystując ofiarowaną odzież, najpierw "ubrał" zniszczony dom w swoim rodzinnym mieście, a następnie zaprezentował podobny projekt w Wenecji w 1991 roku.


GRAND FRONT 2005

Po raz trzeci poznański magazyn o sztuce „ARTeon” został doceniony przez jury Konkursu Izby Wydawców Pracy na Prasową Okładkę Roku GrandFront. Tym razem obie nasze okładki zdobyły wyróżnienie w kategorii czasopism branżowych.

Wyróżniona okładka „ARTeonu” z listopada 2005 r. przedstawia powiększony fragment obrazu „Théodor” francuskiego malarza Bernarda Frize’a, wystawianego na ubiegłorocznym Biennale w Wenecji. Z kolei na okładce z grudnia 2005 r. został umieszczony fragment pracy „Buty jesienne” fińskiej artystki Anni Rapinoja, tworzącej w nurcie eko-art. Obiekt ten jest zapowiedzią i symbolem bloku tematycznego poświęconego w tym numerze „ARTeonu” sztuce ekologicznej. Autorem projektów obu okładek jest Paweł Łubowski.

Konkurs GrandFront konfrontuje doroczne osiągnięcia grafiki prasowej i wynagradza prace najbardziej twórcze, pomysłowe i profesjonalne. Ma za zadanie promować najlepsze rozwiązania związane z redagowaniem graficznym prasy. W tegorocznej, czwartej, edycji ponownie zgłoszono rekordową liczbę prac – 546. O miano najlepszych walczyły nie tylko pisma o zasięgu ogólnopolskim i wysokim nakładzie, ale również lokalne, hobbystyczne i branżowe. Jury, dokonując oceny, brało pod uwagę przede wszystkim takie kryteria, jak „spójność przekazu wizualnego merytorycznego, poziom realizacji graficznej, zgodność stylistyczna z charakterem tytułu czy też wartość handlowa okładki lub strony tytułowej jako ‘opakowania’ tytułu prasowego”.

Okładki zakwalifikowane do finału konkursu można oglądać od 27 do 29 kwietnia na wystawie w Zamku Królewskim w Warszawie, a następnie w Empikach w wybranych miastach.


GRAND FRONT 2004

Jury oceniające okładki, zgłoszone do Konkursu Izby Wydawców Prasy na Prasową Okładkę Roku GrandFront 2004, doceniło i uhonorowało okładkę 11. wydania „ARTeonu” z listopada 2004 r. Spośród 135 prac konkursowych w kategorii pism monotematycznych za jedną z najlepszych uznano m.in. właśnie okładkę „ARTeonu”. Wyróżniona okładka „ARTeonu” jest odpowiedzią redakcji tego magazynu o sztuce na propozycję udziału w przedsięwzięciu artystycznym, przygotowanym przez grupę Łódź Kaliska przy okazji jubileuszu 25-lecia działalności grupy. Łódź Kaliska poprosiła, by w ramach projektu „Okładka” została przygotowana m. in. okładka „ARTeonu”, w której w sposób zgodny z kanonami wydawniczymi zostanie twórczo wykorzystana praca artystyczna autorstwa grupy Łódź Kaliska. Pomysł ten nawiązywał do projektu zrealizowanego wcześniej z pismem „Playboy”. Grupa Łódź Kaliska zgodziła się, by jej praca została przedstawiona według charakterystycznej dla „ARTeonu” koncepcji, zgodnie z którą pokazywany jest fragment pracy, czasem wręcz nierozpoznawalny lub konotujący treści diametralnie inne niż całość pracy. Ta konsekwentna idea tworzenia okładek wynika z postmodernistycznej maniery interpretacyjnej, która zakłada, że możemy poznać jedynie część przekazu zawartego przez artystę w jego dziele, a nigdy jego całości.