strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L Ł O P R S T W Z
   »

We wrześniowym „Arteonie”: Joanna Winnicka-Gburek, w kontekście wystawy w Lizbonie i jej tytułu, zastanawia się, czy Banksy to geniusz, czy wandal. Maria Roszyk przedstawia z kolei twórczość Pipilotti Rist w związku z wystawą „Åbn min lysning (Open My Glade)” w Museum of Modern Art w Louisianie. Karolina Staszak natomiast komentuje tegoroczne „Najlepsze Dyplomy ASP”, a w rubryce „Dossier” twórczość Ryszarda Kai przedstawia Georgi Gruew. Wojciech Delikta z okazji wystawy w sztokholmskim Moderna Museet pisze o Atsuko Tanace.
W najnowszym „Arteonie” także: Karolina Greś przybliża sylwetkę Natalii Gonczarowej na marginesie retrospektywnej wystawy artystki w londyńskiej Tate Modern, Weronika Kobylińska-Bunch recenzuje wystawę Kazimierza Urbańskiego, kluczowego twórcy w historii polskiego filmu animowanego, w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast omawia wystawę „Franciszka Themerson. Linie życia” w CSW Łaźnia w Gdańsku. Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Piotra Worońca juniora, w „Sztuce młodych” Wojciech Skibicki przedstawia Ignacego Oboza, a z kolei w dziale „Zaprojektowane” Alicja Wilczak pisze o 28. Międzynarodowym Konkursie Sztuki Złotniczej „Srebro” w Legnicy. We wrześniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Banksy. Genius or Vandal?” w Cordoaria Nacional w Lizbonie; mat. pras. Cordoaria Nacional

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

 

„Anti-static”, Muzeum Narodowe, Poznań, 16.09-7.10.2018

Budowanie pomnika
„Anti-static” w Muzeum Narodowym w Poznaniu

Michał Haake

Wystawa „Anti-static”, pokazywana w Muzeum Narodowym w Poznaniu, prezentuje tegoroczny dorobek szesnaściorga pracowników i pracowniczek Katedry Intermediów Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. W zestawie znalazły się także dwie prace zmarłego w 2014 roku Leszka Knaflewskiego oraz jedna autorstwa Jany Shostak, białoruskiej artystki związanej z Warszawą – słusznie, ponieważ należą do najciekawszych wśród pokazanych utworów.
Pytanie, w jakim stopniu prace odnoszą się do nazwy reprezentowanej jednostki uczelnianej? W niewielkim. Prezentują bowiem odrębne media: (video art, sztukę obiektu, audio art). Nie są przejawem intermedialnego eksperymentu te z pokazywanych prac, które łączą obraz z tekstem. Różne media są obecne tylko w pracach Sławomira Sobczaka i Piotra Kurki (obok obiektów występują formy rzeźbiarskie i malarskie). Wystawa zresztą nie podejmuje kwestii medium i możliwości, jakie w zakresie artystycznego kształtowania otwiera współczesna technologia. Jej strategia polega na czymś zupełnie innym.

Jakub Jasiukiewicz, „Desant”, fot. materiały prasowe MNP

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym