strona główna > patronaty
wybierz miasto:
B C G J K L Ł O P R S T W Z
   »

We wrześniowym „Arteonie”: Joanna Winnicka-Gburek, w kontekście wystawy w Lizbonie i jej tytułu, zastanawia się, czy Banksy to geniusz, czy wandal. Maria Roszyk przedstawia z kolei twórczość Pipilotti Rist w związku z wystawą „Åbn min lysning (Open My Glade)” w Museum of Modern Art w Louisianie. Karolina Staszak natomiast komentuje tegoroczne „Najlepsze Dyplomy ASP”, a w rubryce „Dossier” twórczość Ryszarda Kai przedstawia Georgi Gruew. Wojciech Delikta z okazji wystawy w sztokholmskim Moderna Museet pisze o Atsuko Tanace.
W najnowszym „Arteonie” także: Karolina Greś przybliża sylwetkę Natalii Gonczarowej na marginesie retrospektywnej wystawy artystki w londyńskiej Tate Modern, Weronika Kobylińska-Bunch recenzuje wystawę Kazimierza Urbańskiego, kluczowego twórcy w historii polskiego filmu animowanego, w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta. Agnieszka Salamon-Radecka natomiast omawia wystawę „Franciszka Themerson. Linie życia” w CSW Łaźnia w Gdańsku. Marcin Krajewski rekomenduje malarstwo Piotra Worońca juniora, w „Sztuce młodych” Wojciech Skibicki przedstawia Ignacego Oboza, a z kolei w dziale „Zaprojektowane” Alicja Wilczak pisze o 28. Międzynarodowym Konkursie Sztuki Złotniczej „Srebro” w Legnicy. We wrześniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stałe rubryki.

Okładka: Widok wystawy „Banksy. Genius or Vandal?” w Cordoaria Nacional w Lizbonie; mat. pras. Cordoaria Nacional

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

 

„Najlepsze Dyplomy ASP 2018”, Zbrojownia Sztuki, Gdańsk, 4.08-9.09.2018

Podwójna odpowiedzialność
Najlepsze Dyplomy ASP 2018
Karolina Staszak

Brać na przetrzymanie – czuję, że padłam ofiarą takiej właśnie strategii, którą zdają się stosować organizatorzy konkursu „Najlepsze Dyplomy ASP” wobec krytyków wydarzenia. Przygotowując się do wizyty w Gdańsku sięgnęłam po swoje stare recenzje. I oto w zeszłym roku pisałam: „Doroczną wystawę »Najlepsze Dyplomy ASP« omawiam po raz czwarty i przyznam, że pewne wątki zaczynają mnie odrobinę nudzić. Tak więc, by mieć jak najszybciej za sobą tę nieprzyjemną i nudną część tekstu, już na początku powtórzę najważniejsze uwagi sprzed roku (i sprzed dwóch lat), które – niestety – wciąż są aktualne”. Natomiast dwa lata temu zauważyłam: „Mam déjà vu. Komentując zeszłoroczne »Najlepsze Dyplomy ASP«, poczyniłam uwagi, które w ogóle nie tracą na aktualności”. Musiałabym teraz skonstruować bardzo podobne zdanie i już boję się, co będzie za rok. Czy z kolei moją strategią komentowania tej imprezy powinno stać się „copy & paste”? O ile organizatorzy okazują się być niereformowalni, to członkowie kapituły przyznającej Nagrodę Krytyki (10 000 zł) w składzie: Bogusław Deptuła, Karolina Plinta, Piotr Sarzyński, Iwo Zmyślony i ja, poczynili pewne postępy.

Wiktoria Koenigsberg, „Słowo – manifest artystyczny”, wyróżnienie honorowe, fot. mat. pras. ASP Gdańsk

Artykuł dostępny w wydaniu drukowanym