strona gwna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B G K L O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Nagrody ARTeonu

2017 - Grzegorz Gwiazda

Grzegorz Gwiazda laureatem Nagrody „Arteonu” za rok 2017. Artyst, spord 15 twrcw proponowanych przez pastwowe instytucje wystawiennicze, prywatne galerie i krytykw sztuki, wybraa kapitua w skadzie: prof. Jerzy Fober (rzebiarz i pedagog), dr Zbigniew Jan Makowski (krytyk sztuki) oraz Jarosaw Denisiuk (dyrektor Galerii EL w Elblgu). Rzebiarz pojawia si w nominacjach przysanych do redakcji take w poprzednich latach, a w zeszym roku jeden z wczesnych jurorw walczy o niego w finale, jednak ostatecznie kapitua postawia wtedy na malarstwo. Tym razem wygrywa rzeba – tradycyjne medium i figuracja. A take po prostu talent.
Jurorzy o Laureacie
Zbyt wiele okooartystycznych instytucji promuje dzisiaj ekspresj nieudolnoci, przewrotnie nazywajc wieoci to, co nie jest obcione talentem. Spord kandydatw zgoszonych do tegorocznej edycji Nagrody „Arteonu”, Grzegorz Gwiazda zdecydowanie wyrnia si nie tylko jako czytelna artystyczna osobowo, ale przede wszystkim jako twrca przekonujco radzcy sobie ze wspomnianym wczeniej „ciarem”. Jeszcze na studiach z pen wiadomoci podj si najtrudniejszego wyzwania sztuki, jakim jest okrelenie realizmu wasnej epoki i tej decyzji pozostaje przejmujco wierny w obszarze wspczesnej rzeby.
Jerzy Fober
Rzeby Grzegorza Gwiazdy to: pikno, gest, kultura widzenia i wyrazu. W czasach, w ktrych w tym, co ludzkie, niektrzy dopatruj si za (piszc „cZOwiek”) albo kwitujc ludzki los i jego kondycj obojtnoci i znudzeniem czy destrukcj, Gwiazda widzi trudne pikno – zmaganie si, wykuwanie formy ludzkiego istnienia, twrcz walk o wanie ludzk rzebiarsk figur i ksztat jego poszerzonego istnienia w artystycznym wyrazie. Wanie po to nasi praprzodkowie wprowadzili nas na drogi poszukiwa sztuki jako poszerzania horyzontw naszego wiata. Mam czasem wraenie, e wspczeni robi wiele, by nie widzie czowieka, jakby dezerterowali z ycia, natomiast Gwiazda zdecydowanie chce si przyglda wanie czowiekowi, i przyglda mu si odpowiedzialnie, artystycznie odpowiadajc na przebogat ludzk kondycj zoon form – zobowizujc odbiorcw do uwanoci. Rzebiarz swj temperament konfrontuje z osigniciami klasykw – dla kontroli oka, dla wskazania tradycji i nabierania potrzebnego twrcy z prawdziwego zdarzenia dystansu jako pewnej miary sztuki; nie ma w jego gecie pustej gry, jest ogromna uwaga, a co za tym idzie – kultura widzenia formy, ktra wynika z pokory, ale te ze zdziwienia i kontemplacji, ktre przywouj do prawdziwej miary rzeczy ludzkiego wiata.
Zbigniew Jan Makowski

Wernisa i wrczenie nagrody 5 kwietnia 2018 (czwartek), godz. 18.30
Budynek Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu – CEUE, ul. Towarowa 55
Wystawa trwa do 27 kwietnia 2018