strona główna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B G J K L Ł P R S W Z KONKURSY
   »

Listopadowy „Arteon” już w sprzedaży, a w nim:Wojciech Delikta przedstawia sylwetkę i twórczość Dory Maar w kontekście retrospektywnej wystawy w Tate Modern w Londynie. Agnieszka Salamon-Radecka omawia wystawę „Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, a Georgii Gruew pisze o Williamie Blake’u z okazji wystawy jego dzieł w Tate Britain. Z kolei Kajetan Giziński recenzuje 7. Międzynarodowe Biennale Pasteli w Nowym Sączu. W najnowszym „Arteonie” także: o pokazie „Komponowanie przestrzeni. Rzeźby awangardy”, odbywającym się w Muzeum Sztuki w Łodzi, pisze Karolina Greś. Twórczość Pawła Nowaka przedstawia Zofia Jabłonowska-Ratajska. W rubryce „Czytanie sztuki” Karolina Staszak omawia plakat tegorocznego Marszu Niepodległości. Z kolei Zbigniew J. Mańkowski zastanawia się nad wolnością artysty w kontekście filmu „Van Gogh. U bram wieczności”. W listopadowym „Arteonie” również: w ramach działu „Sztuka młodych” Maria Roszyk omawia twórczość Joanny Pietrowicz, a w rubryce „Zaprojektowane” Ilona Rosiak-Łukaszewicz prezentuje biżuterię etniczną jako kod kulturowy. Zapraszamy do lektury!

Okładka: Dora Maar, „The years lie in wait for you”,c. 1935, photograph, gelatin silver print on paper 355 × 254 mm, The William Talbott Hillman Collection, © ADAGP, Paris and DACS, London 2019, mat. pras. Tate Modern

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury

 

Nagrody ARTeonu

2016 - Natalia Rybka

Kapituła w składzie: Barbara Major (kurator Galerii Miejskiej w Częstochowie), Ewa D. Bogusz-Bołtuć (krytyk sztuki, filozof, związana z Uniwersytetem Illinois w Springfield) oraz Stanisław Baj (malarz, profesor ASP w Warszawie) postanowiła przyznać Nagrodę „Arteonu” za rok 2016 Natalii Rybce. Wybór był niejednogłośny. Spośród 12 artystów zgłoszonych wcześniej przez przedstawicieli świata sztuki, jurorzy rozważali przyznanie Nagrody trzem kandydatom. Obok obrazów Natalii Rybki duże zainteresowanie wzbudziły rzeźby Grzegorza Gwiazdy, do których przekonywała Ewa D. Bogusz-Bołtuć: „Bywa, że lansowane są tezy o rzekomym końcu rzeźby, która obecnie miałaby być interwencją społeczną, bardziej zjawiskiem radykalnie otwartym, społecznie i krytycznie zaangażowanym niż estetycznym, gdzie liczy się forma jako nośnik treści. Prace Grzegorza Gwiazdy są dowodem, że rzeźba – ta oparta o formę – miewa się dobrze. Bazując na tradycji mistrzów, Gwiazda tworzy dynamiczne postaci ludzkie, szukając dla nich indywidualnych interpretacji tak w wymiarze formalnym, jak i znaczeń”. Wysoko oceniła rzeźby Gwiazdy Barbara Major: „Znakomite wyczucie bryły połączone z umiejętnością syntezy”. Także fotografie Laury Makabresku – ich poetycka aura – przyciągnęły uwagę jurorów. Jednak w związku z jej pracami pojawiło się m.in. pytanie – do jakiego stopnia można estetyzować lęk, ból czy śmierć?
Ostatecznie jurorzy postanowili przyznać Nagrodę „Arteonu” malarce, którą w pierwszym etapie Konkursu nominował Andrzej Saj wraz z redakcją pisma „Format”. Stanisław Baj argumentował: „Malarstwo Natalii Rybki ma w sobie pojemną, różnorodną i bogatą przestrzeń wyrazową, zanurzone w przeszłości i bardzo aktualne, witalne i z cieniem niepokoju i tajemnicy, a przy tym są tu użyte proste środki malarskie, ale z dużą swobodą”. Barbara Major zauważyła: „Artystka rozumie i czuje zmysłowość malarstwa”, ale podkreśliła, że jej twórczość to nie tylko atrakcyjna forma, ale także „namysł nad naturą i tajemnicą świata”. Tak więc, pomimo uczucia niedosytu, jakie wywołuje niekiedy malarstwo Rybki, Nagroda „Arteonu” 2016 trafia do artystki, której twórczość jest przykładem niezwykle sprawnie powołanej formy – przyciągającej, zapadającej w pamięć, a przede wszystkim generującej treści niebłahe.