strona gwna > nagrody ARTeonu
wybierz miasto:
B G K L O P S T U W Z KONKURSY
   »

W grudniowym „Arteonie” Agnieszka Salamon-Radecka recenzuje warszawskie wystawy niepodlegociowe: „Znaki wolnoci. O trwaniu polskiej tosamoci narodowej” w Zamku Krlewskim, „Krzyczc: Polska! Niepodlega 1918” w Muzeum Narodowym oraz „Niepodlege. Kobiety a dyskurs narodowy” w MSN. Wojciech Delikta pisze o berliskiej prezentacji dzie koreaskiej artystki Lee Bul w Gropius Bau, a Jdrzej Krystek przyblia histori realizacji i ide pomnika Wdzicznoci, wzniesionego przez poznaniakw jako wotum za odzyskanie przez Polsk niepodlegoci, zniszczonego zaraz po wybuchu II wojny wiatowej. Kajetan Giziski z kolei omawia 10. Triennale Grafiki Polskiej w Katowicach, a bydgosk wystaw „Wielo w jednoci. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i dziaania intermedialne w grafice polskiej” recenzuje Karolina Gre.
W najnowszym "Arteonie" take: Diana Stelowska omawia obecno odrodzonej Polski na tzw. wystawach wiatowych, odbywajcych si w dwudziestoleciu midzywojennym, a Sebastian Kochaniec przypomina koncepcj estetyki lwowianina Stanisawa Machniewicza. Ponadto w ramach rubryki „Duchowo w sztuce” Tomasz Bika usiuje zdefiniowa rnic pomidzy ikon a idolem. Micha Haake natomiast przyglda si motywom boonarodzeniowym w Katedrze Pnocnej w Pekinie. W grudniowym „Arteonie” ponadto aktualia i inne stae rubryki.


Okadka: Jacek Malczewski, „Hamlet polski”, 1903, olej, ptno, 100 x 148 cm, fot. Piotr Ligier, © Muzeum Narodowe w Warszawie

Nagrody ARTeonu

2012 - Piotr Bosacki

Nagroda "Arteonu" 2012 dla Piotra Bosackiego
Jury Nagrody „Arteonu” 2012 w skadzie: Krzysztof Jurecki, Janusz Marciniak, Jan Michalski (przewodniczcy jury), Agnieszka Orowska oraz Kazimierz Piotrowski postanowio przyzna to wyrnienie Piotrowi Bosackiemu. Jury dokonao wyboru spord 23 artystw nominowanych do Nagrody „Arteonu” przez szerokie grono kuratorw, krytykw, osb prowadzcych galerie oraz artystw.
Piotr Bosacki ukoczy ASP w Poznaniu i by zwizany z nieformaln grup Penerstwo, tworzon przez takich artystw, jak Wojciech Bkowski, Tomasz Mrz, Konrad Smoleski, Radek Szlaga. „Sztuka uprawiana przez czonkw Penerstwa nie jest bardzo mdr sztuk dla intelektualistw” – pisa Piotr Bosacki w swoistym manifecie Penerstwa („Penerstwo”). Sam Bosacki jest przede wszystkim twrc filmw animowanych, do ktrych przygotowania wykorzystuje tanie materiay, jak guziki, nitki, kawaki tektury, a ktrych „matematyczna estetyka, zimna logika zdarze i przewidywalno stawiaj go poza intuicyjnoci, przypadkowoci i wstrtem do potocznej estetyki wikszoci grupy” – jak pisa Przemysaw Jdrowski w „Arteonie” („Grupa na cae zo?”, „Arteon” nr 8/2009). W 2012 roku Piotr Bosacki opublikowa prac doktorsk  „Urzdzenie elementw”, a take zaprezentowa swoje prace na dwch wanych wystawach: „Da si wytrzyma” w Schmela-Haus w Dsseldorfie wsplnie z Wojciechem Bkowskim oraz „Nie za bardzo” w Galerii Arsena w Biaymstoku. Wsppracuje z poznask Galeri Stereo.
Czonkowie jury tak uzasadniaj swj werdykt:
Janusz Marciniak: oddaem gos na Piotra Bosackiego, poniewa jego twrczo jest bardzo osobista. Wyrnia si przekonujc artystycznie prostot rodkw formalnych. W poetyce jzyka, ktrym posuguje si Bosacki, przejawia si co poznaskiego... Jednoczenie ten jzyk jest form poznania. Idiomatyczno twrczoci Bosackiego stanowi jej si i wiadczy o autentycznoci tego artysty. Bosacki ujmuje poczuciem humoru i autoironi, a co najwaniejsze, prowokuje do refleksji nad pojciem sztuki. Anarchizuje to pojcie, prbuje uwolni je od ideologii, estetyzmu i hipokryzji, czyli otwiera i odwiea. Moim zdaniem, wbrew temu, co artysta napisa we wspomnianym wyej tekcie, to jest twrczo „dla intelektualistw”, ktra posiada walory ikonograficzne, literackie i filozoficzne, a wic wymaga inteligencji, wiedzy i wraliwoci od odbiorcw. Wrd nominowanych do Nagrody „Arteonu” znalazo si wiele osb zasugujcych na t nagrod. Przyznanie jej Bosackiemu jest wsparciem udzielonym autonomii sztuki i niezalenoci artystycznej w ogle.
Krzysztof Jurecki: W pierwszej turze gosowania, ktre wspominam jako ciekaw wymian pogldw, do nagrody zgosiem trzech artystw. Na pierwszym miejscu Piotra Bosackiego (intelektualizm, nowa forma i swoisty intermedializm), na drugim ukasza Surowca (pokonanie (?) niemonoci, jakie ujawniay si wielokrotnie w bardzo wanej twrczoci Krzysztofa Wodiczki), a na trzecim – przy duych wtpliwociach – Juli Curyo (za tworzenie nowej formuy malarstwa fotorealistycznego). Moja opinia dotyczca dwch pierwszych artystw bya bliska ocenie Janusza Marciniaka. W kolejnej turze dyskutowalimy przede wszystkim o Bosackim i Surowcu, poniewa inne kandydatury (Monika Szwed, Rafa Milach) nie miay szans. Wygra Bosacki, poniewa jego postawa jest bardziej skrystalizowana, rozpoznawalna, natomiast przy Surowcu mielimy wicej wtpliwoci. Oczywicie, zdaj sobie spraw, e skad kapituy nie by przypadkowy, ale nagroda „Arteonu” w dalszym cigu ma swoje znaczenie, w przeciwiestwie do innych.
Kazimierz Piotrowski: Bosacki ujmuje mnie niezwyk poetyk, ktr realizuje zarwno w swych obiektach, animowanych filmach, jak i w wykadach. Trudno dzi znale wrd modych polskich artystw kogo, kto z rwn maestri i polotem realizowaby asteiologiczny program, ktry w 2007 roku zarysowaem na wystawie „Dowcip i wadza sdzenia (asteizm w Polsce)”, a przy tym dowcipkowaby z mask Bustera Keatona. Potrafi on wynajdywa prostymi rodkami minimalistyczne disegno dla swej egzystencjalnej, gbokiej myli, nie rezygnujc przy tym z estetycznych walorw nonsensu, uwypuklonych na tle zapoycze z common sense’u, filozofii czy nauk cisych. Bosacki bowiem tylko rezonuje, czyli rozmyla o wanych sprawach yciowych bez potrzeby ugruntowania swego mylenia we wiarygodnych faktach i zasadach epistemy. za si w oku krci, poniewa przypomina mi inwencj i formalny rezon nieyjcego ju, niestety, Andrzeja Partuma. Nadmieni te, e podczas obrad jury proponowaem wczeniej nominacj ukasza Surowca, ale z zupenie innych wzgldw.

w 2015 roku Piotr Bosacki zwrci otrzyman nagrod