strona gwna
wybierz miasto:
B C D G K L N O P R S T W Z KONKURSY

Pozna
Muzeum Narodowe
"Narracje. Bohdan Cielak"
17.02.2019 - 31.03.2019
Patronat „Arteonu”

Tworzenie scenografii jest procesem rozwijajcym si od koncepcji rodzcej si w gowie twrcy, szkicu, rysunku, makiety oraz czsto take wspkreacji z reyserem, choreografem, po efekt caociowy, przedstawiony widzowi w teatrze jako spjne dzieo oywione przez aktora. Wystawa w Muzeum Narodowym w Poznaniu ukazuje scenografie Bohdana Cielaka przez pryzmat jego procesu twrczego. Wielo szkicw i rysunkw ukazuje artyst jako scenografa otwartego na eksperymenty z przestrzeni, tworzcego oryginalne i nietypowe rozwizania sceniczne. Swoich projektw twrca nie postrzega jako ostatecznych, lecz traktuje je jako inspirujce, przeksztacajce si formy. Kreuje scenografie o nowatorskich i zaskakujcych perspektywach. Rysunki wychodzce spod owka artysty staj si niejednokrotnie bytami samodzielnymi, zrodzonymi z inspiracji tematem.
Artysta swoje prace realizowa na deskach najlepszych polskich scen, m.in. Teatru Polskiego w Poznaniu, Teatru Wspczesnego w Szczecinie, Teatru Studio w Warszawie, Orodka Jerzego Grotowskiego we Wrocawiu, Polskiego Teatru Taca w Poznaniu, Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy i Polskiego Teatru Taca w Poznaniu. W cigu blisko pitnastoletniej wsppracy z Ew Wycichowsk powstay scenografie do spektakli „Walk@ karnawau z postem”, „Przypadki Pana von K”, „Carpe diem”, „Wiosna – Effatha”, „Pulcinella” czy „Lament. Pamici Tadeusza Rewicza”. Z Lechem Raczakiem wsprealizowa spektakle „Orbis Tertius”, „Edmond” Davida Mameta, „Zona” wedug scenariusza Andrieja Tarkowskiego, „Plac Wolnoci” wedug Antonia Tabucchiego, „Gra na zwok” wedug powieci Janusza Andermana, „Dziady” Adama Mickiewicza, „Czas terroru” wedug „Ry” Stefana eromskiego, „ycie jest snem” Pedra Calderona de la Barki, „Makbet” Williama Szekspira. 

Bohdan Cielak, „Symetria – Asymetria”, 2013, mat. pras. MNP

[zwi]

ad i nadzieja
Karolina Staszak

Jednym z najbardziej fascynujcych aspektw ludzkiego ycia – zarwno w wymiarze jednostkowym, jak i spoecznym – jest cige przeplatanie si konstrukcji z dekonstrukcj, budowania z burzeniem, (od)rodzenia z (ob)umieraniem – nie jako zwyczajnie nastpujcych po sobie, ale przede wszystkim siebie warunkujcych. Dopatrywanie si w rozkadzie i upadku okazji do twrczego powstania to odruch nadziei, ale take realizm oczekiwa »

reklama

malarstwo informacje - czytanie modych - sztuka wspczesna informacje - krytyka artystyczna - sztuka modych