strona g³ówna
wybierz miasto:
A B C E F G H I K L M N P R S T W KONKURSY

Aarhus
AroS Aarhus Art Museum
"Julian Schnabel: Aktion Paintings 1985-2017"
13.10.2018 - 03.03.2019

Pa¼dziernik up³ynie pod znakiem sztuki Juliana Schnabla. Musée d’Orsay zaprosi³o amerykañskiego malarza oraz autora filmów do twórczej reinterpretacji zbiorów tej paryskiej instytucji. W dwóch historycznych salach zostan± pokazane wyselekcjonowane przez artystê dzie³a, maj±ce wchodziæ ze sob± w dialog. Oprócz prac van Gogha i Gauguina (bohaterów jego filmu „At Eternity’s Gate”), pojawi± siê obrazy Courbeta, Maneta, Carolusa-Durana czy Théodule-Armanda Ribota. Wtórowaæ im bêd± realizacje Amerykanina, skupione na medium malarstwa. Druga wystawa ma miejsce w AroS Kunstmuseum w Aarhus. Duñska ekspozycja jest de facto retrospektyw±, obejmuj±c± dzia³alno¶æ Schnabla od roku 1985 do 2017. Nadany pokazowi tytu³ stanowi jawne odwo³anie do abstrakcyjnego ekspresjonizmu, którego tradycja mia³a niebagatelny wp³yw nie tylko na twórczo¶æ Amerykanina, ale i na odrodzenie siê malarstwa w latach 80. Po d³ugim okresie dominacji minimal artu i praktyk konceptualnych oko³o roku 1978 (z pewn± nie¶mia³o¶ci±) organizowano w Nowym Jorku wystawy malarstwa, od¿egnuj±cego siê od ascetyzmu oraz bezwyrazowo¶ci. Figuracja i narracja ponownie zago¶ci³y na p³ótnach, choæ ich powrót przyjêto z rezerw±, je¶li nie z zupe³n± dezaprobat±. Funkcjonuj±ce wówczas okre¶lenie „bad painting” punktowa³o eklektyzm i chaos, od którego odzwyczaili siê krytycy. Miano to przylgnê³o do sztuki Roberta Longo, Davida Salle i Juliana Schnabla. Ten ostatni, balansuj±c na granicy kiczu, tworzy³ wielkoformatowe obrazy, cechuj±ce siê ekspresyjnym dynamizmem. Kompozycje prze³adowane znakami, wyobra¿eniami rozmaitych przedmiotów i kompulsywnymi poci±gniêciami pêdzla sta³y siê synonimami neoekspresjonizmu lat 80., którego Schnabel sta³ siê jednym z g³ównych reprezentantów (obok Jean-Michela Basquiata czy Erica Fischla). Na prezentacji w Aarhus zobaczymy wiêc prace z pocz±tków formowania siê tego ruchu (który znalaz³ ekwiwalent w neofowizmie niemieckich Neue Wilde czy w³oskiej transawangardzie), jak równie¿ pó¼niejsze dzie³a Amerykanina, w których przez abstrakcyjne, taszystowskie kompozycje przezieraj± ludzkie sylwetki. Interesuj±cym punktem odniesienia dla monografii Schnabla w AroS Kunstmuseum jest kontekst lokalny – a mianowicie: dzia³alno¶æ duñskich M³odych Dzikich, zainaugurowana wystaw± „Kniven på hovdet” (dos³. „No¿em w g³owê”) w 1982 roku, w której uczestniczyli m. in.: Peter Bonde, Steen Krarup, Jens Nørregård czy Kristian Dahlgård Larsen – a których prace ogl±daæ mo¿na w sta³ej kolekcji muzeum w Aarhus. (Wojciech Delikta)

Julian Schnabel, „A Carrot is a Diamond for a Rabbit”, 1990, oil on tarpaulin, courtesy of the artist, fot. Tom Powel, mat. pras. AroS Aarhus Art Museum

 

[zwiñ]

   »

£ad i nadzieja
Karolina Staszak

Jednym z najbardziej fascynuj±cych aspektów ludzkiego ¿ycia – zarówno w wymiarze jednostkowym, jak i spo³ecznym – jest ci±g³e przeplatanie siê konstrukcji z dekonstrukcj±, budowania z burzeniem, (od)rodzenia z (ob)umieraniem – nie jako zwyczajnie nastêpuj±cych po sobie, ale przede wszystkim siebie warunkuj±cych. Dopatrywanie siê w rozk³adzie i upadku okazji do twórczego powstania to odruch nadziei, ale tak¿e realizm oczekiwañ »

reklama

malarstwo informacje - czytanie m³odych - sztuka wspó³czesna informacje - krytyka artystyczna - sztuka m³odych